"Ο 20ος ΑΙΩΝΑΣ ΚΑΙ Η ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ" (δοκίμιο)

  • Print

20TH CENTURY AND ETERNITY   (essay)   (extract)

  • So, we saw man turning from a free being into a slave, from a slave into a servant and assistant and from a servant into a worker.
  • And now we enter into a new phase, era, stage. The triad of characteristics here is nation-science-woman. Radical changes, you would shout in surprise. However, if you pay a little more attention and study the matter in depth, you will realize that you are very familiar with this triad.
  • At this stage come the good omens as far as intelligence is concerned. The conditions for the intelligence of the effect, the ultimate type of intelligence, are created, while, at the same time all the previous types of intelligence come back and dominate all together.

  • However, the greatest dangers lurk at this stage. These dangers can be summarised in the triad: control-ego-ignorance. I will now examine the elements I mentioned in the first triad and we will see how they are connected with the components of the second one.

  • First of all, the nation. The State gives way to world trends which support the social division called nation, whose members are, more or less, scattered all over the world. The nation tries to reconcile now the unity of a group of persons sharing common features due to tradition with what we call universality. At this stage, every nation strives to dominate in the world. Mergers, changes, partitioning, all of them result in the creation of powerful groups, which are more compact than any other of the past; a victory of community over individuality; these are the conditions for an individual revolution in the long term, however. The ego becomes tougher because it feels suffocated; the ego is the fuse of dynamite, which waits for someone to light it and let it explode. The danger comes from inside. Society is threatened with split.

  • Then, science. Control is the weapon of a nation, but, mainly, the weapon of science. Everything is controlled now through technology. Piles of knowledge are saved in a small device; nobody can escape from the vigilant living devices; everything is done easily, quickly, perfectly, yet nowadays the fear of destruction and death exists more than ever. Threat hangs over people and feeds them negative thoughts. Research in chaos theory will reveal much, but is more difficult than any research in the past.
  • Finally, what about woman? In the case of woman, as in that of religion and art, we return (more explicitly, actually) to the original stage, to prehistory and protohistory, to the triad of characteristics making the relation of mother and child a decisive factor in family formation. Sexual intercourse regains a new role in the reproductive process and family ceases to be the institution of the bond that represented in the 20th century. Love and erotic passion are given a new breath of life through people’s longevity. The ego becomes, here too, the dominant element and love is no more the joining of two egos in one, but simply the harmonious coexistence of these two egos.
  • (translation:Maria Rigli)

1

  • Είδαμε λοιπόν τον άνθρωπο από ελεύθερος να γίνεται δούλος , από δούλος υπηρέτης και διάκονος , και από υπηρέτης εργάτης.

  • Και περνάμε τώρα στη νέα φάση ,εποχή, στο νέο στάδιο. Το τρίπτυχο των χαρακτηριστικών εδώ είναι: έθνος –επιστήμη-γυναίκα. Ριζικές μεταβολές, θα ξεφώνιζε κάποιος από έκπληξη. Λίγη προσοχή όμως, κάποια μελέτη σε βάθος, θα μας δείξει πόσο γνώριμο μας είναι αυτό το τρίπτυχο.

  • Σε αυτό το στάδιο εμφανίζονται καλοί οιωνοί ως προς τη νοημοσύνη. Δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη νοημοσύνη του αιτιατού, το ανώτερο είδος νοημοσύνης και παραλλήλως επανέρχονται όλα τα προηγούμενα είδη νοημοσύνης να κυριαρχήσουν εν συνδυασμώ




  • Αλλά σ’ αυτό το στάδιο, ελλοχεύουν μεγάλοι κίνδυνοι. Οι κίνδυνοι αυτοί συνοψίζονται στο τρίπτυχο: έλεγχος-εγώ-άγνοια. Θα εξετάσω τώρα τα στοιχεία που έδωσα στο πρώτο τρίπτυχο και θα δούμε πώς συνδέονται μ’ εκείνα του δευτέρου.
  • Κατ’ αρχάς, το έθνος. Το κράτος δίνει τη θέση του στις παγκόσμιες τάσεις, οι οποίες ενισχύουν την κοινωνική διαίρεση που ονομάζεται έθνος και που τα μέλη του βρίσκονται διασκορπισμένα λίγο ή πολύ σε πολλά μέρη του κόσμου. Το έθνος προσπαθεί να συμβιβάσει τώρα την ενότητα μίας ομάδας ατόμων με κοινά χαρακτηριστικά που οφείλονται στην παράδοση με εκείνο που αποκαλούμε παγκοσμιότητα. Κάθε έθνος πασχίζει να κυριαρχήσει παγκοσμίως σε αυτό το στάδιο. Συγχωνεύσεις, ανακατατάξεις, διαμελισμοί και η κατάληξη μας φέρνει μπροστά σε ισχυρές ομάδες, συμπαγείς περισσότερο από κάθε άλλη του παρελθόντος, νίκη του μαζικού επί του ατομικού -ιδού οι προϋποθέσεις για την επανάσταση του ατόμου, μακροπρόθεσμα όμως. Το εγώ γίνεται πιό σκληρό γιατί νοιώθει να πνίγεται, το εγώ είναι ο δυναμίτης με το φυτίλι, που περιμένει κάποιον να τ’ ανάψει για να εκραγεί. Ο κίνδυνος έρχεται από τα μέσα. Το κοινωνικό σύνολο απειλείται με διάσπαση.
  • Ύστερα , η επιστήμη. Ο έλεγχος είναι και όπλο του έθνους, αλλά κυρίως είναι το όπλο της επιστήμης. Μέσω της τεχνολογίας πλέον ελέγχονται τα πάντα. Σωροί από γνώσεις αποθηκεύονται σε ένα μικρό μηχάνημα ,κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει από το άγρυπνο μάτι των ζωντανών μηχανών ,όλα γίνονται εύκολα ,γρήγορα, τέλεια, αλλά υπάρχει τώρα περισσότερο από ποτέ ο φόβος της καταστροφής και του θανάτου. Η απειλή πλανάται στην ατμόσφαιρα και τροφοδοτεί τους ανθρώπους με απαισιόδοξες ελπίδες.Η έρευνα του χάους θα αποκαλύψει πολλά, αλλά είναι πολύ πιο δύσκολη από κάθε προηγούμενη έρευνα.
  •   .............................................................................................................................................

    Και η γυναίκα; Όπως και με τη θρησκεία και με την τέχνη, έτσι και με τη γυναίκα (και μάλιστα, πιο καθαρά) επιστρέφουμε στο πρώτο στάδιο, στην προιστορία και πρωτοιστορία, στο τρίπτυχο των χαρακτηριστικών που θέλουν τη σχέση μητέρας – παιδιού ως το  καθοριστικό στοιχείο για τη συγκρότηση οικογένειας. Η συνουσία επανακτά ένα νέο ρόλο αναπαραγωγικής διαδικασίας και η οικογένεια παύει να είναι ο θεσμός του δεσμού που αντιπροσώπευε στον 20ό αιώνα. Η αγάπη και ο έρωτας παίρνουν νέα πνοή από τη μακροζωία που αποκτούν τώρα οι άνθρωποι. Το εγώ γίνεται κι εδώ κυρίαρχο στοιχείο και η αγάπη δεν είναι συνένωση πλέον των δύο εγώ σε ένα, αλλά απλώς αρμονική συνύπαρξη των δύο εγώ.

 


 

Μουσικό κομμάτι "Concertino"του Leos Janacek

Download σε format mp3